tisdag 23 mars 2010

Makramé



Har testat makramé (en slags knyt-teknik kan man säga), som är lätt att göra när du sitter i soffan och måste ha något att pilla med under tiden som ett tråkigt, eller roligt, tv-program rullar. Ett tag försökte jag sticka, kom inte så långt med det, tröttnade tyvärr snabbt. Makramé går ut på att göra tajta fina knutar :) nästan som de där kompisbanden man gjorde som liten. Eftersom jag aldrig har testat det innan ville jag inte "slösa" på mina fina trådar och band utan hittade vit bomullstråd i kökslådan, sån där man binder skinka med (som vi gör så ofta, nästan varje helg faktiskt ;)), som jag använde istället. Kan tyckas snålt, men jag kallar det ekonomiskt :)

Ska göra några med finare snöre och lite fina pärlor. Men här kommer ett prov på hur det kan se ut (ni kan ju själva föreställa er ett annat snöre och fina pärlor).
Eftersom vår katt är den mest nyfikna och pysselintresserade (!!) katt som jag någonsin träffat på så är det han som visar provexemplaret av mitt makramé-armband :)

7 kommentarer:

  1. Den där Sixten alltså, han ska jag gosa sönder (nästan!) när jag kommer hem! :) O jag vill gärna ha ett sånt där armband eller två, fast inte i skinksnöre ;) Kanske svart! Snyggt att alltid ha på!

    SvaraRadera
  2. Vad duktig Du är jätte fina halsband och tuff väska Du gjort
    Kram Solweig

    SvaraRadera
  3. Vad kul, jag har fått en beskrivning idag på makrame armband = ) Skall göra ett till Linns kompis, i födelsedagspresent.

    SvaraRadera
  4. Visst systeryster, jag och mamma har beställt snören idag så du kan välja när du kommer hem :)

    Ja, jag måste lära mig hur jag ska fästa allt också, kanske har du (Catrine) en bättre beskrivning än jag?

    Tack Solweig :)

    SvaraRadera
  5. Haha sötis kissen! Vilka bilder alltså! Har provat på att göra sådana oxå för ett tag sen, ganska kul faktiskt. Fast mina blev inte så fina, hade nog för bråttom... haha. Får önska mig ett fint av dig istället. ;)

    SvaraRadera
  6. Du är så härligt kreativ. beställning av armbands hängen med typ liten yttepytte kabinhake, kan man göra det? sofie´s mamma

    SvaraRadera
  7. Sofies mamma: det kan man :) Vad har du tänkt dig för hänge?

    SvaraRadera